Tuesday 20 March 2012

SELAMAT DATANG: BAS ILMU


ASSALAMUALAIKUM
SELAMAT DATANG KE BLOG PENULISAN REFLEKSI PROGRAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK.

Mari mengenal kanak-kanak 
 



     Kanak-kanak adalah anugerah daripada Allah s.w.t yang sangat bermakna. Kanak-kanak ibarat kain putih dan ibu bapa yang berperanan mencorakkan personaliti dan akhlak kanak-kanak. Secara umumnya, kanak-kanak berkembang dari satu tahap ke tahap yang lain. Kadar kemampuan, kecekapan dan kecepatan perkembangan setiap kanak-kanak juga berbeza walaupun kanak-kanak berada pada tahap yang sama.


 

     Mereka juga mempunyai minat, keperluan dan motivasi yang berbeza. Kanak-kanak memerlukan kemahiran sebenar iaitu belajar berinteraksi denngan benda-benda konkrit kepada yang abstrak. Mereka belajar melalui bermain dan meneroka melalui 5 deria iaitu deria melihat, merasa, mendengar, menyentuh dan menghidu. Kanak-kanak sangat suka meneroka perkara baru dan mereka mempunyai daya ingin tahu yang sangat tinggi. Kanak-kanak sangat bertenaga dan aktif. 


 


     Kanak-kanak suka kepada warna-warna yang terang dan suka kepada pujian. Mereka memerlukan kasih sayang dan perhatian daripada orang sekeliling mereka. Kesimpulannya anak adalah amanah dan ujian dari Allah s.w.t. Demikian itu, jagalah sebaik mungkin amanah yang telah diberi kepada kita.  


Dari Aisyah r.a katanya: "Seseorang wanita datang kepadaku membawa dua orang anaknya, meminta makanan. Tetapi tiada apa yang boleh didapatinya daripadaku ketika itu selain daripada sebiji kurma. Lalu kuberikan kepadanya. Kurma itu dibahagi dua dan diberikan kepada kedua anaknya itu. Ia sendiri tidak memakannya. Kemudian ia berdiri dan terus pergi. Setelah Nabi s.a.w datang, aku ceritakan hal itu kepada baginda." Sabda baginda s.a.w, "Sesiapa mendapat cubaan kerana beberapa anak daripadanya, maka semuanya itu akan menjadi dinding baginya daripada api neraka."


(Riwayat Bukhari)









No comments: